събота, август 05, 2006

На попрището жизнено в средата...

Да хубаво го е казал човека. Само дето колкото повече живея на последък и по черноглед ставам. А уж съм синеок. Хм...

Тихите дъждовни сутрини предразполагат към размисъл, та седя или си мисля, или и аз незнам. Абе общо взето се чудя на къде сме тръгнали като държава, и като бизнес изобщо като хора. Хващаш се да учиш едва ли не най-новите работи в момента, и в един хубав момент, се оказва че те са хубави, готини, страхотни, но не и за нашите условия. Когато тръгнах да си търся тема и ръководител на ПХД-то (мързи ме да превключвам на английски) се оказа, че по една случайност съм уцелил наистина нещо интересно... Обаче!
(Винаги има обаче-та. Кой знае от каде се взимат, изщъкват като хлебарките от нищото и се размножават чрез просто деление. Хммм.. може и сложно да е, незнам но се размножават. )
Та разтърсих се аз да видя дали някаде из обявите за работа се срещат заветните думички които ми се мъдрят в темата и .... хм... като изключим разработките по някои Европейски проекти и тези извън България, се оказа, че у нас само една фирма (или две) се занимават с тези работи, или подобни. Драснах едно е-писмо на човека дето отговаря за тия неща във фирмата да ми даде съвет това (новото и хубавото има ли почва у нас, как трябва да се полива например), за да даде плод и човека си каза че за сега ТЦ.
Лошото е че като гледам как фирмите, включително и софтуерните си търсят и махат хората когато им скимне, без да мислят, че все пак са вложили някакви пари и време за да ги обучат преди това и да станат специалисти почвам да съм черноглед по отношение на това Има ли изобщо идея някой у нас а и по света на каде ще се развива ИТ сектора и как. Не план на петилетката ама поне идея да има.
Както и да го мисля май се оказва, че всички карат на принципа, печели днес и не мисли за утре.
Да ама на мен ми се мисли...
Мисли ми се защото утре или в други ден може да ми се наложи пак да си търся работа, или че и да си намеря някоя добра фирма с хубава заплата и страхотни колеги, не е сигурно, че няма да те изкъшкат следващия месец защото някой клиент бил недоволен и си е тръгнал. Както стана с Миро. Да кажеш че е само той, може някой да реши, че "така е трябвало, съкращаване на рзходите, кризисен период... или че се е скарал с шефа например.", но потресаващото е, че вместо да търсят нови полета за изява и за набиране на клиенти, на повечето фирми им е по-лесно да съкратят 80% или понякога дори цял отдел (така правят в любимите на всички САЩ) един вид ти казват, "сорри мой човек ама не ни трябваш. Беше ни кеф да работим с тебе ама ти си скъп. Ей ония китайци или индийци ме кефят повече, понеже за твоята заплата ще взема 5." Не че ти не си на 1/3 от нормална заплата за тази област при тях ама... :) Глобализация и оутсорсинг му се викало. Добре де, ама като се замислиш, ми че нали утре като им дойде клиент и каже: искам това и това и трябва някой да го направи. Едва ли 20-те останали % квалифицирани хора могат да свършат работата, и тогава пускат пак обяви за нови хора, искат разбира се квалифицирани специалисти, точно като тези които са изгонили преди месец например защото нямало работа за тях.

Най добре е да си работиш сам за себе си, ще каже човек, и ще е прав донякаде. Обаче с еоказва че и там нещата не са по-розови. Даже има фрапиращи случаи в разни сайтчета за ФРЕЕ-ЛАНС. (Демек да работиш сам за себе си. Вярно, правят пари хората, но всъщност за тези пари работят повече отколкото половината дето са на заплата. А им плащат по-малко по световните стандарти. Файдата идва да ти пращат чекове по пощата (докато не те усети местния пощальон де) и да не си плащаш данъците, макар че това доколкото знам отдавна е подсъдно.) Виждал съм обяви от рода на "Искам за 100$ да ми направиш аналог на Adobe Photoshop, да работи с всички възможни хубосинки на истинската програма, и най важното: Даже да нямаш претенции после към каквито и да е авторски права."
Просто си е нагло. Само защото в някои страни може да се живее с малко пари добре, и всеки се чуди как да изкара допълнително, винаги се намира някой дето да печели на твой гръб. В горния пример, обявата която четох беше сложена за втори път и "човека" беше даже бесен, че са му предложили програмата която иска, но са си поискали истинската цена, то не бяха обвинения че са некоректни, че са измамници и т.н.
Дето се вика, да си нямаш работа с клиенти.
Хайде стига толкоз съм мрънкал, че идеята на блога беше да е за весели неща уж.

п.с. Хм трябва да почна да пиша бавно и на кирилица, че с тая фонетична, и с тия чатове... по пет пъти се връщам на думите с "ш", "щ", "ч" и "ю".
Просто да се чудиш колко са много в нашия роден език.

Няма коментари: